
Jon Auring Grimm om Verdenshjertet og glitches

I anledning af bog nr. 3 i Læsefest – Viggo Bjerrings roman Verdenshjertet – har Jon Auring Grimm skrevet om glitches i virkelighedens verden, i Robocop og Prince of Persia.
Hvad kan det ikke ende med?
I mandags blev det annonceret at Viggo Bjerring modtager det 3-årige arbejdslegat fra Statens Kunstfond. De anførte følgende begrundelse:
”Sidste år kom […] romanen Verdenshjertet, hvor de samme temaer blev udfoldet, men med endnu mere originalitet og endnu flere overbevisende, vedkommende og legesyge facetter i både plot og sprog. Endvidere bliver temaerne, sammen med nogle sci-fi’ens stærkeste genretræk (teknologi og krop), anledning til endnu et fremragende, intelligent nybrud i dansk romanskrivning. Hvad kan det ikke ende med?”
Det er efter min mening yderst velfortjent. Og hvad kan dette ikke ende med? Eller endnu vigtigere, hvad skal det fortsætte med? What’s next! Forhåbentligt bliver det lige så uforudsigeligt, interessant og originalt som handlingen i Verdenshjertet. Jeg har ingen plotspoilers mht hvad der kommer efter, og jeg vil også nødig plotspoile Verdenshjertet. For en af fornøjelserne ved at læse den, er netop at lade sig drage af en fortælling, der begynder i en (for mig) ret genkendelig prekær tilværelse, hvor hovedpersonen kæmper med at få økonomien til at hænge sammen efter endt humaniora-studie.
Virkeligheden slår sprækker i Verdenshjertet
Vi befinder os i en nær fremtid – efter pandemierne – hvor øko-kapitalismen har sejret og hvor stadig flere falder uden for det konventionelle arbejdsmarked og derfor må skrabe sammen ved at løse små-jobs.
I praksis er velfærdsstaten mere eller mindre afviklet. Vores helt famler sig igennem en ret begivenhedsløs og ensom tilværelse, og ernærer sig ved at løse korrektur-opgaver på portalen Easyjobs indtil en velbetalt opgave pludselig lander på hans bord.
”I modsætning til udbytningen af menneskekroppen i det manuelle prekariat, så er udbytningen flyttet ind i sjælen hos os prekære åndsarbejdere. Og den udbytning kan være svær at få øje på, især hvis du sidder alene derhjemme som Mads i romanen. […] Som åndsarbejder graver man tit dybt i sig selv for at finde den sidste rest af kreativitet, der kan sikre den næste projektansættelse, og så får man måske slet ikke jobbet alligevel.”, siger Bjerring i et interview.
Efter arbejdet skrider frem (men det job jeg ikke vil spoile) begynder virkeligheden også at slå sprækker. Er vi vidne til et psykisk sammenbrud eller er det simpelthen selve konstruktionen af virkeligheden, der viser sig at være ustabil? Det væsentlige ved virkeligheden er vel for fa’en at den virker, så hvad sker der, når det viser sig at den ikke hviler på et sikkert fundament?
Glitches in the matrix
Den franske filosof Pierre Klossowski skrev i bogen Monnaie Vivante om hvorledes livet og kroppen bliver gjort til valuta, hvorledes virkeligheden bliver til simulacra og hvad der sker når denne virkelighedsudlægning gøres til valuta. Da indfinder der sig en diskrepans og misforhold i den menneskelige tilværelse. Og det kan i høj grad siges at gøre sig gældende i Verdenshjertet.
Men hvad er det dog der rumsterer, støjer og banker under den virkelighed der i høj grad dikteres af algoritmer, prekære arbejdsforhold og salgbare virkelighedsfiktioner? Der er et eller andet der byder disse forhold trods. En puls. En glitch in the matrix.

Det er ikke svært, at få øje på disse glitches in the matrix i dag. Netop i disse dage er der klima-demonstrationer i København. Under pandemien formåede vi at holde flyene på jorden. Nu flyver vi tomme passagerfly frem og tilbage for at holde hjulene i gang. Glitch in the matrix. Arbejdsløse tvinges i en formålsløs aktivering, som ikke producerer andet end fortællingen om at vi alle skal stå til rådighed og være effektive. Glitch in the matrix. Rige amerikanske og russiske oligarker køber beskyttet ejendom på høje steder, for at sikre sig mod klimaforandringerne, men giver ikke to flyvende fucks for grøn omlægning. Glitch in the matrix. Vi boykotter krigen, men køber olie og gas. Glitch in the matrix. Vi prædiker fred men ruster op. Glitch in the matrix. Og så videre og så videre.
When we are headed the wrong way, the last thing we need is progress, citerer Bjerring efter Nick Bostrom. Glitch in the matrix.
Genistregen Robocop
Jeg kommer til at tænke på én anden glitch, fra en gammel SciFi film (og vi er jo i SciFi-land). Nemlig fra genistregen Robocop.

Dick Jones, fremtrædende medlem af OCP (omni consumer products), præsenterer deres nye politi-robot ED209 for ledelsen og bossen for det hele ”The Old man”. Under demonstrationen sønderskyder ED209 mister Kinney, der hjælper med demonstrationen.
The Old Man: Dick… I’m very disappointed.
Dick Jones: I’m sure it’s only a glitch. A temporary setback.
The Old Man: You call this a glitch?!
Man øjner lige muligheden for et forsonligt øjeblik, hvor tabet af Mister Kinney anerkendes, men nej nej. Dette setback vil koste millioner af dollars. That’s the glitch. ”Life in the big city”, som det hedder senere i Robocop.
Glitch in the matrix… Eller for de af os der spillede Prince of Persia back in the days…. Syntax Error.
Mit meget lille lokale hjerte har haft stor forundrende og forstyrrende fornøjelse ud af at slå i takt med Viggos verdenshjerte.
!x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e T H E O W L S A R E N O T W H A T T H E Y S E E M x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e x f a a a a a m o o p n y o p å i p p u g f d 0 p i m o G L I T C H I N T H E M A T R I X # T v 5 t o 0 m u t v r i 9 t 5 v o i i y y m o S Y N T A X E R R O R r r r w g t y f r y w b e